اجرت المثل

اجرت المثل

اجرت المثل چیست و به چه کسی تعلق می گیرد؟

اجرت‌المثل به حق‌الزحمه کارهایی گفته می‌شود که زوجه در خانه شوهر انجام می‌دهد، اما موظف به انجام آن نیست . بر اساس یک مبنای کلی، عمل انسان محترم و مستحق اجرت است و همچنین انسانی که کاری را انجام می‌دهد، مستحق اجرت است، مگر اینکه قصد تبرع (مجانی بودن) داشته باشد.

طبق ماده 336 قانون مدنی هر کس بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفا برای آن عمل اجرتی باشد و یا آن شخص برای آن عمل مهیا باشد، فرد انجام دهنده مستحق اجرت خواهد بود، مگر اینکه معلوم شود قصد تبرع داشته است.

بنابراین چنانچه زوجه (زن) کارهایی را که شرعا به عهده وی نبوده، به دستور زوج (مرد) با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه‌ اجرت‌المثل کارهای انجام‌ شده را محاسبه و به پرداخت آن حکم می دهد.

در غیر این صورت، یعنی در صورتی که زوجه نتواند اجرت‌المثل کارهای خود را به‌دست آورد (مثلا نتواند اثبات کند که کاری انجام داده یا کارهای انجام‌شده تبرعی نبوده است ) با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه همسر انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی از باب بخشش (نحله) برای زوجه تعیین می‌کند، بنابراین اجرت‌المثل ماهیت قانونی دارد.

دادخواست الزام شوهر به پرداخت اجرت‌المثل ایام تصرف، دادخواستی است که دردادگاه خانواده مطرح می‌شود؛ دراین مورد نیز فرد مدعی (زوجه) باید ادعای خود را ثابت کند.

شهود دراین نوع دادخواست نیز یکی ازدلایل قوی اثبات دعوی هستند. علم قاضی نیز دلیلی دیگر بر اثبات این ادعاست. برای تعیین مبلغ قابل پرداخت بابت اجرت المثل نیز پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد.

چگونگی تعیین و مطالبه اجرت المثل

برای مطالبه اجرت المثل وضع مالی شوهر ملاک تعیین مبلغ اجرت المثل نیست، بلکه با ارجاع امر به کارشناسی حق الزحمه زن در امور خانه داری مشخص می شود.

چنانچه هر گونه سوالی در خصوص اجرت المثل، نحوه مطالبه اجرت المثل، و محاسبه مبلغ آن دارید می توانید با مجرب ترین وکلای خانواده با داشتن 18 سال تجربه در دعاوی خانواده در این موسسه حقوقی تماس گرفته و از خدمات وکلای با تجربه ( وکیل اجرت المثل ) بهره مند شوید.

برای کسب مشاوره تخصصی در خصوص مطالبه اجرت المثل و ارتباط با وکیل طلاق در این موسسه با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

 021-22924799 –  (10 صبح تا 8 شب)

 09121997102 –  (همراه و واتس اپ)

سوالات متداول

  • آیا زن مسلمان ایرانی می تواند با مرد مسلمان خارجی ازدواج نماید؟
    مطابق مقررات ایران چنانچه هویت مرد مسلمان خارجی مورد تایید قرار گیرد، مجوز ازدواج آنها صادر می شود .
  • آیا طلاق زن و شوهری که در ایران ازدواج کرده اند ولی در خارج طلاق گرفته اند، قانونی است؟
    اگر صیغه طلاق مطابق شرع اسلام جاری شده باشد و این امر را در دادگاه ایران ثابت کنند (به حکم دادگاه این طلاق تنفیذ شود) طلاق در ایران عملی و ثبت می شود.
  • آیا کسانی که در ایران ازدواج کردند می توانند در خارج از ایران متارکه نمایند؟
    چنانچه این افراد مسلمان ایرانی باشند و در ایران ازدواج کرده باشند، ملزم هستند در ایران از یکدیگر متارکه نمایند.
  • حقوق مالی زنی که در عقد منقطع مردی است چیست؟
    حقوق مالی وی مهریه است و این همسر فاقد حق نفقه است و از همسرش نیز ارث نمی برد .
  • سه طلاقه کردن به چه معناست؟
    مرد زن خود را طلاق دهد ولی دوباره رجوع کند و بار دوم طلاق دهد و دوباره رجوع کند، بار سوم طلاق دهد و رجوع کند برای بار چهارم این زن و مرد بر یکدیگر حرام می شوند .
رتبه: 4.8 از 966 رأی