وکیل خانواده

وکیل خانواده

وکیل خانواده تهران

مهم‌ترین اتفاق در زندگی هر انسان، ازدواج و تشکیل خانواده می‌باشد . از سوی دیگر یکی از وقایع تلخ زندگی،‌ طلاق و جدایی از همسر می‌باشد . آشنایی با قوانین و مقرارت مربوط به این دو موضوع و آگاهی از حقوق و تکالیف خود و طرف مقابل باعث می‌شود که انسان در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود با شناخت بهتری اقدام نماید و در صورت روبرو شدن با مشکل حقوقی،‌ بهتر بتواند تصمیم گیری کند.

در صورتیکه ساکن تهران هستید، توصیه می شود که قبل از هر گونه تصمیم به ازدواج و طلاق، با مشاور ازدواج و پرسابقه ترین وکیل خانواده در تهران – خانم اعظم شفائی، وکیل پایه یک دادگستری  صلاح و مشورت نمایید.

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده فردی است که با گذشت سالها تجربه در بررسی، حل و فصل پرونده های خانواده، دفاع از موکل در محاکم خانواده و پیگیری پرونده ها در دادگاه های خانواده تخصص و برتری دارد و از روند اولیه بررسی پرونده تا دستیابی به نتیجه مطلوب موکل خود تبحر دارد . شایان توجه است  نه تنها یک شخص نا آگاه با راهنمای غلط، که یک وکیل بی تجربه نیز می تواند موکلش را به سوی شکست هدایت کند… از این رو فقط اطلاعات حقوقی در محاکم خانواده کافی نیست. آشنایی با رویه دادگاه بدوی، تجدید نظر و دیوان عالی کشور در پیروزی نقش کلیدی دارد.

وکیل خانواده می بایستی برای دفاع موثر، اطلاعات به روز داشته باشد و در آراء و رویه قضایی کنکاش کند و توامان صاحب علم و تجربه در خصوص حقوق خانواده باشد. اکیدا توصیه می شود هرگز به تجربیات ناقص و دانسته های پراکنده خود و دیگران اعتماد نکنید و کار را به وکیل خانواده مجرب بسپارید. بهترین وکیل خانواده علاوه بر اینکه مدافع حقوق موکل خویش است، حافظ اسرار او و نیز مشاور و حامی زندگی شخصی و هرآنچه از لحاظ اخلاقی خانوادگی و وجدانی برای موکلش شایسته است را به او گوشزد می کند.

نامزدی

در جامعه مرسوم است که دختر و پسر قبل از جاری شدن صیغه، عقد مدتی را تعیین می کنند تا با دیدگاههای همدیگر آشنا شوند این دوره را دوره نامزدی می گویند . در این دوران دختر و پسر با همدیگر آشنا میشوند ولی زن و شوهر محسوب نمی شوند .

حقوق و تکالیف نامزدها

در دوره نامزدی، چون صیغه عقد جاری نمی شود، دختر و پسر زن و شوهر محسوب نمی شوند . بنابراین حق ندارند با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند . دختر حق نفقه ندارد و در منزل پدر خود زندگی می کند . طرفین می توانند برای همدیگر هدایایی تهیه و تقدیم نمایند و مهریه ای به دختر تعلق نمی گیرد .

برهم زدن نامزدی

در دوران نامزدی، هر کدام از دختر و پسر می تواند نامزدی را بر هم بزند و ارتباطش با طرف مقابل را قطع نماید . زیرا نامزدی الزام آور نیست و هر زمان قابل بر هم زدن می باشد . اگر طرفی که نامزدی را بر هم زده، علت و دلیل قابل قبولی داشته باشد، هیچ مسئولیتی ندارد و طرف مقابل نمی تواند ادعای خسارت مطرح کند .

خسارات ناشی از برهم زدن نامزدی

اگر طرفی که نامزدی را برهم زده، بدون دلیل قابل قبول این کار را کرده باشد، باید خسارت طرف مقابل را جبران نماید. در این باره دادگاه خانواده تصمیم می گیرد.

هدایای دوران نامزدی

اگر نامزدی به هر دلیل بر هم بخورد، هر کدام از پسر و دختر می توانند هدایایی را که به طرف مقابل داده اند، پس بگیرند (مانند طلا و جواهرات ، اتومبیل ، موبایل و … )  اگر هدایای تقدیمی، از بین رفته باشد، قیمت واقعی آنها به کسی که هدایا را داده اعطا خواهد شد .
اگر نامزدی به خاطر فوت یکی از طرفین به هم بخورد، اگر عین هدایا موجود باشد، آن هدایا به صاحبش برمی گردد و اگر از بین رفته باشد، قیمت آنها داده نخواهد شد.

ازدواج

ازدواج در لغت یعنی با هم جفت شدن، جفت گرفتن، زن گرفتن، شوهر کردن، و به معنی زناشویی هم می‌آید.[1] و در اصطلاح حقوقی، ازدواج (نکاح) رابطه‌ای است حقوقی و عاطفی که بوسیلۀ عقد[2] بین زن و مرد حاصل می‌گردد و به آنها حقّ می‌دهد که با یکدیگر زندگی کنند؛ و مظهر بارز این رابطه حقّ تمتّع جنسی است.
سن دختر حداقل باید 13 سال تمام شمسی و پسر 15 سال تمام شمسی باشد . اگر دختر و پسری کمتر از اینها باشند و بخواهند ازدواج کنند باید با اجازه پدر یا پدربزرگ پدری و مراجعه به دادگاه اقدام کنند .

شرایط ازدواج از دید قانون
شرایط صحّت ازدواج

وکیل خانواده در تهران در خصوص ماده 1062 قانون مدنی، شرط وقوع ازدواج را، ایجاب و قبول به الفاظی که صریحاً دلالت بر قصد ازدواج نماید، می‌داند. از لزوم صریح بودن دلالت الفاظ بر قصد نکاح، نباید نتیجه گرفت که ازدواج عقد تشریفاتی است و تنها با بیان الفاظ خاص واقع می‌شود. نکاح با معاطات واقع نمی‌شود. با وجود این، دادگاه می‌تواند از زندگی مشترک زن و مرد و سایر قرائن وقوع نکاح را احراز کند .
و درماده 1063 قانون مدنی از ایجاب و قبول به طور اصالت یا نیابت، بحث شده است. ودرماده 1064 قانون مدنی، به موضوع اهلیّت عاقد در عقد نکاح (ازدواج) پرداخته است و می‌گوید که: عاقد باید عاقل و بالغ باشد. و علّتش این است که نکاح، چون عقد است باید شرایط اساسی سایر عقود را با اندک تفاوت دارا باشد؛ یعنی زن و شوهر باید قاصد و بالغ باشند و جهت عقد نیز مشروع باشد یعنی مُکْرَه و نابالغ و دیوانه نباشند.
وانگهی، عقد نکاح یکی از عقود معیّن است و بدین جهت علاوه بر شرایط عمومی برای صحّت عقود، باید دارای شرایط مختصه به خود نیز باشد.]
قانونگذار درماده 1065 قانون مدنی، لزوم توالی ایجاب و قبول را شرط صحت عقد نکاح شمرده است. و توضیحش این هست که:
1- قبول باید در زمانی گفته شود که عرف آن را متوالی و مربوط به ایجاب بداند یعنی پشت سر هم. نه اینکه ایجاب در ساعتی و قبول در ساعتی دیگر یا ایجاب در مکان و مجلس عقد و قبول پس از آن. فلذا می‌گویند توالی عرفی ایجاب و قبول و اگر چنین نشود، بدلیل عدم رعایت توالی ایجاب و قبول، عقد نکاح باطل است. البته این حکم، ویژۀ نکاح نیست و در تمام قراردادها باید رعایت شود. دلیل لزوم توالی بین ایجاب و قبول را باید در قواعد عمومی قراردادها مطالعه کرد؛ زیرا این حکم ویژۀ نکاح نیست و در تمام قراردادها، قبول باید در زمانی گفته شود که ایجاب هنوز به حیات حقوقی خود ادامه دهد.[8] ودرماده 1066 انعقاد نکاح با اشاره را برای افراد لال مجاز شمرده شده است؛ مشروط بر اینکه بطور وضوح حاکی از انشاء عقد باشد. البته ظاهر ماده مذکور نیز دلالت بر لزوم انعقاد نکاح به الفاظ در موارد عادی می‌کند ومکتوب و تلتکس و فکس و مانند اینها را شامل نمی‌شود.

با وجود این، بنظر می‌رسد که در موارد ضروری نیز بیان اراده بوسیلۀ نوشته کافی است. و درماده 1067 لزوم تعیین زن و شوهر را متذکّر شده است. و در توضیح ماده مذکور بایستی عنایت داشت که: 1- تعیین نامزدها، ممکن است بوسیلۀ تعیین نام و مشخصّات آنان یا با دیدن و اشاره انجام گیرد. 2- تعیین زن و شوهر برای خود آنان از شرایط درستی عقد است و نیامدن نام و نشان زن و یا شوهر در عقد به اعتبار آن صدمه نمی‌زند.[9] ذکر این نکته ضروری است که منظور از تعیین دقیق زوجه و زوج، تعیین شخصیت و هویّت ویژه آنان است و لزومی ندارد صفات خارج از شخصیّت عینی آنان که در تشخیص و تعیین دخالتی ندارد، ذکر شود. مثلاً لازم نیست بگویند: زید فرزند علی دارای فلان شغل. و درماده 1068 بطلان عقد معلّق را مطرح می‌کند. و در توضیح آن متذکّر می‌شویم که: 1- تعلیق در صورتی موجب بطلان نکاح است که ناظر به ایجاد رابطۀ زوجیّت باشد و تعلیق در مهر، تابع شرایط عمومی قراردادها است.
2- اگر نکاح معلّق به وجود یکی از شرایط درستی آن باشد (مانند اینکه مرد بگوید: با تو ازدواج می‌کنم به شرط آنکه در عدّه مرد دیگری نباشی) صحیح است.

و درماده 1070 عقد ناشی از اکراه را مورد بررسی قرار می‌دهد، و قصد و رضای باطنی را متذکّر می‌شود و می‌گوید زن و شوهر باید قاصد و راضی باشند. بنابراین، اگر عقد در حال مستی یا بیهوشی واقع شود، یا در اثر اشتباه مفاد قصد یکی از طرفین با آنچه که در خارج واقع شده است، معارض باشد، نکاح به سبب فقدان قصد باطل است،
همچنین، هرگاه زن و مردی به واقع ارادۀ زناشویی نداشته باشند و به منظور فرار از اجرای پاره‌ای مقررّات یا بدست آوردن بعضی از امتیازات به طوری صوری ازدواج کنند، این نکاح اثری ندارد. و قانوناً باطل و شرعاً حرام است. و در بخش اخیر ماده 1070 ناظر به موردی است که امکان تدبّر و انتخاب و قصد و نتیجه از مکره گرفته شود. مانند اینکه کسی، دیگری را شکنجه دهد یا با استفاده از وسایل علمی به خواب مصنوعی ببرد و در این حال کلماتی دربارۀ رضایت به نکاح به او تلقین کند.

شرایط صحت ازدواج

1- اختلاف جنس 2- اراده و وجود اراده نه اشتباه و نه اکراه 3- در ایجاب و قبول هم به اصالت و هم به نیابت، هر دو جایز است. 4- اهلیت داشتن عاقد در بلوغ و عقل و قصد و رشد 5- لزوم توالی عرفی ایجاب و قبول 6- صحت انعقاد با اشاره برای فرد لال 7- لزوم تعیین و تمایز زن و شوهر 8- شرط خیار برای فسخ نکاح و مهر. 9- عدم تعلیق در ازدواج و باطل بودن عقد مطلق 10- ثبت ازدواج 11- شروط صحیح ضمن عقد در ازدواج 12- اهلیت داشتن برای ازدواج اعمّ از سن برای ازدواج، ولایت در ازدواج، اجازه پدر یا جد پدری در ازدواج باکره و در نهایت اجازه دولت برای ازدواج با بیگانگان.

گواهی پزشکی برای ازدواج

طبق قانون برای ثبت ازدواج ، گواهی پزشکی مبنی بر مبتلا نبودن زن و شوهر به امراض و بیماریهای واگیردار لازم است . مانند بیماری ایدز ،سفلیس ، سوزاک و …. همچنین برای پیش گیری از تولد کودکان مبتلا به تالاسمی ، وجود چنین گواهی لازم و ضروری است.

فریب در ازدواج

وکیل خانواده در تهران در خصوص تدلیس یا فریب در ازدواج توضیح میدهد: زن یا مردی که قصد ازدواج با هم را دارند نباید در مورد شغل و درآمد و سایر ویژگیهای خود، به طرف مقابلشان دروغ بگویند . اگر مرتکب چنین کاری شوند علاوه بر اینکه طرف مقابل حق بر هم زدن ازدواج ( فسخ ) را دارد و طرف فریبکار به مجازات حبس محکوم می شود.

ثبت ازدواج

طبق قانون ثبت ازدواج اجباری است . پس از اینکه عقد ازدواج واقع شد ، زن و شوهر با در دست داشتن شناسنامه و عقدنامه به همراه والدین خود باحضور در دفتر ازدواج نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام می کنند . عدم ثبت ازدواج جرم است و مجازات دارد و مجازات آن ( تا یک سال حبس ) می باشد.

طلاق

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زن و شوهر ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

آثار طلاق

تنهایی ناگهانی همسر ممکن است احساس اضطراب یا هراس ایجاد کند؛ هر چند برخی نیز ممکن است پس از طلاق احساس خوشحالی داشته باشند. معمولاً زنان از طلاق بیش از مردان از نظر اقتصادی زیان می‌بینند، اما فرآیندهای سازگاری روانی و اجتماعی برای مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد. بعضی از مردان و زنان ممکن است پس از طلاق به ازدواج مجدد تن در دهند.

طلاق و کودکان

کودکانی که والدینشان از ازدواج خود راضی نیستند اما با هم زندگی می‌کنند، ممکن است تحت‌تأثیر تنش ناشی از روابط آن‌ها به اضطراب یا افسردگی مبتلا شوند. کودکان پس از جدایی پدر و مادرشان نیز به اضطراب عاطفی دچار می‌شوند. کودکان بزرگ‌تر بهتر می‌توانند انگیزه‌های پدر و مادرشان را برای طلاق درک کنند. این کودکان ممکن است به خاطر اثراث طلاق بر آینده خود نگران باشند یا این که احساس تنهایی داشته باشند. کودکان هنگامی که پس از جدایی هم با پدر و هم با مادر رابطه مداوم دارند، در وضع بهتری به سر می‌برند تا هنگامی که فقط یکی از آن‌ها را به طور منظم می‌بینند. طلاق هماهنگی میان والدین، مسائل نگه‌داری کودک و حق ملاقات را در برمی‌گیرد.

شرایط طلاق

گاهی زندگی برای زن یا شوهر غیرقابل تحمل می شود . ممکن است بدرفتاری شوهر ، اعتیاد او به مواد مخدر ، زندانی شدن او ، عدم مراجعه شوهر به منزل برای مدت طولانی و … . همچنین ممکن است رفتارهای زن، تحمل زندگی را برای شوهر غیر ممکن کند . در این موارد آخرین راه حل طلاق و جدایی است . اگر چه در اسلام طلاق بسیار مکروه و مورد غضب خداوند است .

طلاق از سوی شوهر

اگر شوهر متقاضی طلاق باشد باید به دادگاه رجوع کند . دادگاه با دعوت زن و تعیین داور، تلاش در جهت آشتی دادن بین زن و شوهر می کند . اگر موفق نشد، با تعیین حقوق زن ( مهریه ، جهیزیه و …. ) و نیز تعیین تکلیف فرزندان، به زن و شوهر اجازه می دهد با مراجعه به دفتر طلاق، مبادرت به ثبت طلاق کنند . در چنین شرایطی زن می تواند بجای حضور در محاکم از وکیل خود (وکیل طلاق) استفاده نماید.

حقوق و تکالیف زن و شوهر

 مهریه

مهریه مالی است که شوهر به همسر تقدیم می کند تا مهر و علاقه خود را به او ثابت کند . این مال می تواند ( پول نقد ، طلا ، خانه، ماشین ، ملک و … ) هر مالی باشد که ارزش اقتصادی دارد.

مقدار مهریه

در تعیین مهریه ، حداقل و حداکثری وجود ندارد . بنابراین می توان از یک ریال تا میلیاردها ریال به عنوان مهریه تعیین نمود . با وجود این شوهر باید در حدود توانایی مال خود مهریه تعیین نماید تا در آینده با مشکل مواجه نشود .

زمان پرداخت مهریه

به محض اینکه صیغه عقد بین زن و مرد جاری شد ، زن حق مهریه پیدا می کند . و هر زمانی که بخواهد ، شوهر باید مهریه او را بدهد . بنابراین این مطلب که « کی داده کی گرفته » اصلا صحیح نیست.

نفقه

نفقه عبارت است از هزینه های خوراک و پوشاک و مسکن و دارو و سایر هزینه هایی که به طور متعارف برای زندگی کردن لازم است.

عدم پرداخت نفقه ( ترک انفاق )

شوهر مکلف به تامین نفقه زوجه می باشد . اگر از انجام این تکلیف خودداری کند ، زن می تواند از شوهر به جرم ترک انفاق شکایت کند . مجازات ندادن نفقه به همسر تا 6 ماه حبس می باشد.

ساقط شدن حق نفقه

وکیل خانواده در تهران در خصوص زن ناشزه و شرایطی که حق نفقه برای زن از بین می رود توضیح میدهد: شرط وجوب پرداخت نفقه به زن این است که زن در تمکین شوهر باشد . یعنی در محل سکونت شوهر ساکن شود و حوائج جنسی شوهر را برآورده کند و وظایف زناشویی را به انجام برساند . حال اگر زن به این تکالیف عمل نکند « ناشزه » می گردد و حق نفقه از او ساقط می شود . یعنی به او نفقه تعلق نمی گیرد.

مقدار نفقه

مقدار نفقه با توجه به وضعیت زن تعیین می شود . بنابراین اگر زن از خانواده ثروتمندی باشد ، مقدار نفقه او بیشتر از زنی است که از خانواده متوسط است . اگر زن عادت به داشتن خدمتکار داشته باشد ، شوهر باید برای او خدمتکاری بگیرد.

اشتغال زنان

زن می تواند همانند شوهر در بیرون از خانه به کار مشغول شود و مرد حق منع او را ندارد . اما اگر کار زن به گونه ای باشد که با حیثیت زن یا شوهر در تضاد باشد ، شوهر می تواند با رجوع به دادگاه ، منع زن را از آن شغل بخواهد.

درآمدهای زن

وکیل خانواده در تهران در خصوص درآمدهای زن توضیح میدهد: اگر زن از طریق کار کردن یا به ارث بردن، دارای اموالی باشد، آن اموال به خود او تعلق دارد و شوهر حقی در آن اموال ندارد. زن می تواند با اموال خود هر کاری که بخواهد انجام دهد، مثل اینکه اموال خود را ببخشد یا بفروشد یا قرض بدهد و غیره

جهیزیه

در هنگام ازدواج مرسوم است که خانواده عروس برخی از وسائل زندگی را برای دختر خود فراهم کرده و به او تقدیم کنند . این اموال هم به زن تعلق دارد و شوهر در زندگی مشترک فقط حق استفاده از آن را دارد . در زمان جدایی ، زن می تواند جهیزیه خود را از شوهر مطالبه کند و آنها را از شوهر پس بگیرد.

تکالیف زن

در برابر حقوقی که زن در اثر ازدواج بدست می آورد ، وی دارای وظایفی نیز می باشد
– همکاری با شوهر در نگهداری و تربیت کودکان
– تمکین از شوهر : یعنی برآورده کردن نیازهای جنسی شوهر و سایر تکالیف زناشویی
– زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند ساکن شود . مگر اینکه در عقد بر خلاف این تعیین شده باشد
– زن نباید شغلی را که منافی با حیثیت خانوادگی خود یا شوهر باشد انتخاب کند

تکالیف شوهر

– دادن مهریه زوجه
– دادن نفقه به زوجه
– همکاری با زن در نگهداری و تربیت کودکان

ارث زن و شوهر

1- در صورت فوت زن، همسر او چگونه ارث می برد؟
وکیل خانواده در تهران : ضمن توجه به این که زوجین فقط در ازدواج دایم از یکدیگر ارث می برند، اگر زن فوت کند و فرزند نداشته باشد، نصــف اموال او به شوهرش می رسد و در صـورتی که فرزند داشته باشد، سهم شوهر، یک چهــارم از اموال زن می باشد. هرگاه زن هیچ وارث دیـگری نداشته باشد تمــام امــوال او به شوهر خواهد رسید

2- در صورت فوت شوهر، همسر او چگونه ارث می برد؟
وکیل خانواده در تهران : هرگاه متوفی فرزند نداشته باشد زن، قیمت یک چهارم از اموال منقول، ساختمان و درخت را به ارث می برد و در صورتی که فرزند داشته باشد این نسبت به یک هشتم تقلیل پیدا خواهد کرد-

3- وضعیت ارث در صورت جدایی و پیش از انقضای مدت عدّه چگونه است؟
وکیل خانواده در تهران : هرگاه زن و شوهر با طلاق رجعی از یکدیگر جدا شوند، هر یک از آنها پیش از پایان عدّه فوت کند، دیگری از متوفی ارث می برد ولی اگر فوت یکی ازآنها بعد از انقضای مدت عدّه باشد از یکدیگر ارث نمی برند. به طور کلی در طلایق باین که حق رجوع وجود ندارد، از یکدیگر ارث نخواهند برد

4- اگر شوهر مریض باشد و در حال بیماری زن خود را طلاق دهد، آیا زن از او ارث می برد؟
وکیل خانواده در تهران: در چنین صورتی، هرگاه مرد ظرف یک سال از زمان طلاق به دلیل همان مرض بمیـرد، زن از او ارث می برد، حتی اگر طلاق باین باشد، بدین شرط که زن پس از طلاق، ازدواج نکرده باشد

– اگر زن در حال مرض، شوهر کند و به همان مرض بمیرد شوهرش اگر چه با او نزدیکى نکرده باشد، از او ارث میبرد.

– اگر میت بیش از یک زن داشته باشد، چنانچه اولاد نداشته باشد، چهار یک مال، و اگر اولاد داشته باشد، هشت یک مال به شرحى که گفته شد، به طور مساوى بین زن‏هاى عقدى او قسمت مى‏شود، اگر چه شوهر با هیچ یک از آنان یا بعض آنان نزدیکى نکرده باشد، ولى اگر در مرضى که به آن مرض از دنیا رفته زنى را عقد کرده و با او نزدیکى نکرده است، آن زن از او ارث نمى‏برد و حق مهر هم ندارد.

– اگر زن بخواهد در چیزى که از آن ارث نمى‏برد تصرف کند، باید از ورثه دیگر اجازه بگیرد. و نیر ورثه تا سهم زن را نداده‏اند، بنا بر احتیاط واجب نباید در بنا و چیزهایى که زن از قیمت آنها ارث مى‏برد بدون اجازه او تصرف کنند و چنانچه پیش از دادن سهم زن اینها را بفروشند در صورتى که زن معامله را اجازه دهد، صحیح و گر نه نسبت به سهم او باطل است.

نفقه فرزندان
تعریف نفقه

نفقه یعنی فراهم کردن خوراک و پوشاک و مسکن و امکان تحصیل فرزند و هزینه درمان او در صورت مریض شدن

چه کسی باید نفقه فرزند را بدهد ؟

وکیل خانواده در تهران : بر طبق دین اسلام و قانون مدنی ایران، اگر فرزندان دارای اموالی از خود نباشند و درآمدی نداشته باشند ، پدر باید نفقه آنها را بدهد . اما اگر فرزندان خود دارای درآمد کافی باشند ، پدر نفقه آنها را از مال خود آنها خواند داد

مادر و نفقه فرزندان

وکیل خانواده در تهران در خصوص مسئولیت تامین نفقه از سوی مادر توضیح میدهد: در دین اسلام و قانون مدنی ایران، مادر وظیفه ای در تامین نفقه فرزندان ندارد . اما اگر پدر کودک و اجداد پدری او در قید حیات نباشند یا توانایی دادن نفقه کودک را نداشته باشند مادر باید نفقه فرزند خود را بدهد
اگر مادر هم توانایی ندارد، اجداد و اجداد مادری ( پدربزرگ و مادربزرگ مادری ) باید نفقه کودک را بدهند.

خودداری پدر از پرداخت نفقه فرزند

گفتیم که پدر وظیفه دارد به فرزندان خود – در صورتی که درآمدی نداشته باشند – اگر پدر از این تکلیف سرپیچی کند، فرزندان می توانند با مراجعه به دادگاه ، پدر را مجبور به تامین هزینه های خود نمایند . اگر پدر با وجود حکم دادگاه ، از پرداخت نفقه خودداری کرد ، دادگاه از اموال پدر توقیف و به فرزندان خواهد داد.

پدر فقیر و نفقه فرزندان

وکیل خانواده در تهران در خصوص فقر و نداری پدر و شرایط نفقه فرزندان اینطور توضیح میدهد: پدر در صورتی مجبور به تامین هزینه فرزندان است که خود دارای درآمد باشد و بتواند مخارج خود و همسرش را تامین کند . بنابراین اگر پدری به علت بیکاری یا از کارافتادگی دارای درآمد کافی نباشد ، مجبور به تامین هزینه و مخارج فرزندان نخواهد بود . در اینصورت سایر اقوام پدری ( پدربزرگ پدری ) و در مراحل بعد ( مادر و اجداد مادری ) باید نفقه فرزندان پدر فقیر را پرداخت کنند.

لازم به ذکر است مشاوره حقوقی در خصوص امور دعاوی خانوادگی، توسط وکیل طلاق، وکیل طلاق توافقی، وکیل برای حضانت فرزندان، وکیل نفقه، وکیل مهریه، وکیل برای فرزند خواندگی، و ارائه راهکارهای حل اختلاف فی مابین جهت صلح  یا وکالت در پرونده های حقوقی توسط مجرب ترین وکیل طلاق (وکیل معروف طلاق) و بهترین وکیل خانواده در تهران در این موسسه انجام می شود.

برای کسب مشاوره تخصصی و ارتباط با پرسابقه دار ترین وکیل خانواده تهران در این موسسه با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

021-22924799 –  (10 صبح تا 8 شب به وقت ایران)

09121997102 –  (همراه و واتس اپ)

 

 

سوالات متداول

  • آیا زن مسلمان ایرانی می تواند با مرد مسلمان خارجی ازدواج نماید؟
    مطابق مقررات ایران چنانچه هویت مرد مسلمان خارجی مورد تایید قرار گیرد، مجوز ازدواج آنها صادر می شود .
  • آیا کسانی که در ایران ازدواج کردند می توانند در خارج از ایران متارکه نمایند؟
    چنانچه این افراد مسلمان ایرانی باشند و در ایران ازدواج کرده باشند، ملزم هستند در ایران از یکدیگر متارکه نمایند.
  • آیا طلاق زن و شوهری که در ایران ازدواج کرده اند ولی در خارج طلاق گرفته اند، قانونی است؟
    اگر صیغه طلاق مطابق شرع اسلام جاری شده باشد و این امر را در دادگاه ایران ثابت کنند (به حکم دادگاه این طلاق تنفیذ شود) طلاق در ایران عملی و ثبت می شود.
  • حقوق مالی زنی که در عقد منقطع مردی است چیست؟
    حقوق مالی وی مهریه است و این همسر فاقد حق نفقه است و از همسرش نیز ارث نمی برد .
  • آیا مرد مسلمان ایرانی که با زن خارجی ازدواج نموده است می تواند در ایران ازدواج خود را ثبت نماید؟
    چنانچه صیغه عقد نکاح مطابق شرع اسلام انجام گرفته باشد، این ازدواج در ایران در اداره ثبت احوال ثبت می شود .
  • سه طلاقه کردن به چه معناست؟
    مرد زن خود را طلاق دهد ولی دوباره رجوع کند و بار دوم طلاق دهد و دوباره رجوع کند، بار سوم طلاق دهد و رجوع کند برای بار چهارم این زن و مرد بر یکدیگر حرام می شوند .
  • آیا زوجه می تواند جدا از شوهر زندگی کند؟
    قانون مدنی در شرایطی خاص  در دو ماده 1115 و 1005 چنین اشعار دارد : اگر بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی و یا مالی یا شرافتی برای زن باشد، زن میتواند مسکن علیحده اختیار کند‌ و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور، محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است، نفقه بر‌ عهده شوهر خواهد بود . شایان ذکر است در خصوص خوف ضرر بدنی به مانند این است که زن از دادگاه با ارائه درخواست مسکن علیحده نماید ولی باید ثابت کند که همسرش مسبب آسیب بدنی به وی است و یا ثابت کند که در کنار شوهر زندگی کردن متحمل ضرر مالی می شود و یا ثابت کند از سوی شوهرش متحمل هتک حیثیت می شود  با عنایت به اینکه در سطر دوم این ماده کلمه محکمه، تصریح شده است لذا  تشخیص و احراز این مسئله با دادگاه است  . و همچنین در ماده 1005، قانون مدنی در مورد اقامتگاه زن شوهر دار چنین تصریح کرده است : اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاه شوهر است معذالک زنی که شوهر او اقامتگاه معلومی ندارد و همچنین زنی که با رضایت شوهر‌ خود و یا با اجازه محکمه مسکن علیحده اختیار کرده میتواند اقامتگاه شخصی علیحده نیز داشته باشد.  - تفسیر حقوقی آسیب بدنی، مالی، حیثیتی در ماده1115 قانون مدنی چیست ؟ الف - ضرربدنی : مانند آن که زن از ضرب وجرح شوهر و نزدیکان او خائف باشد ( شایان توجه است صرف یک بار ضرب وجرح از سوی شوهر، علی الاصول در دادگاه  موافقت به صدور رای طلاق نمی شود ب – ضررمالی : مانند آن که زن خائف باشد که زوج و نزدیکانش، اموالش را بربایند ضرر شرافتی : مانند اینکه زوجه به علت معاشرت و رفت و آمد دوستان نایاب زوج، به منزل مسکونی او، بر شرافت و حیثیت خویش خائف باشد . البته تمامی موارد فوق را زوجه باید در دادگاه ثابت نماید و اگر دادگاه متقاعد شد علی رغم اینکه زوجه منزل همسرش را ترک کرده باشد ( محتمل است) دادگاه به درخواست زوجه حکم مبتنی بر الزام زوج به تهیه منزل علی الحده، دهد که در این صورت  نفقه هم به زوجه تعلق می گیرد. صور احتمالی دیگر این موضوع بدین گونه ممکن است، باشد:
    • اگر زوجه به جهت خوف ضرر مالی یا بدنی یا حیثیتی از ناحیه شوهرش از دادگاه درخواست کند که همسرش مسکن جدا برای وی تهیه کند ، که در این صورت باید زوجه، خوف ضرر از ناحیه شوهر یا نزدیکان وی را در دادگاه  ثابت نماید و چنانچه قاضی دادگاه، هنگام رسیدگی متقاعد شد که عرفا و عقلا حق با زوجه است حکم به الزام زوج، به تهیه مسکن جدا برای زوجه صادر می کند و نفقه هم به وی تعلق می گیرد ( به عبارت بهتر زوجه ناشزه نمی شود)
    • اگر زوج از دادگاه در خواست صدور حکم الزام (همسرش) به تمکین کند، در این صورت  اگر زوجه هنگام دفاع  علت عدم تمکین و یا ترک منزل را، خوف خود را از ضرر از سوی شوهر یا نزدیکانش ( بدنی یا مالی یا حیثیتی ) مطرح کرد و قاضی دادگاه متوجه شد که عرفا و عقلا حق با زوجه است لذا در این صورت دادگاه قرار رد دعوای زوج را صادر می کند.
  • آیا مرد می تواند زن را برای همیشه طلاق ندهد؟
    پاسخ این سئوال را از زبان وکیل مجرب طلاق تهران بازگو می کنیم: با توجه به اینکه حقوق خانواده کشور، تا کنون منبعث از شرع اسلام ( فقه امامیه ) است و در شریعت اسلام صرفا مرد حق طلاق دارد، لذا علی الاصول زن حق طلاق ندارد، ولی قانونگذار در ماده 1130 قانون مدنی چنین تصریح شده است: در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود و در سال 1381 قانونگذار به تفسیر وضعیت عسر و حرج پرداخت و با اضافه کرده یک تبصره به شفافیت این موضوع به شرح ذیل  پرداخت :. تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) - عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد: 1-ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه. 2-اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. 3 - محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر. 4 -ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد. 5 -ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر موارد اگر عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.
  • زن بعد از چند سال سپری شدن از دوام زندگی زناشویی می تواند از همسر خود طلاق بگیرد؟
    در مورد عقد دائم، قانونگذار در این خصوص، هیچ مطلبی پیش بینی نکرده است و علی الاصول بدون دلیل، زوجه، نمی تواند از زوج طلاق بگیرد .
  • آیا مرد می تواند زن را به خانه راه ندهد ؟
    پاسخ این سوال خیر است و چنانچه زوجه مرتکب فعلی شده است که از نظر زوج، خلاف اخلاق یا عرف و یا قانون باشد، ضمانت اجرای عکس العمل زوج صرفا، طلاق همسرش است البته باید کلیه حقوق مالی زوجه را بپردازد ولی چنانچه هنگام عقد، زوج شرط تنصیف در امورمالی را در سند ازدواج امضاء کرده باشد و زمانی که از محکمه درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش نماید و در محکمه ثابت کند علت طلاق زوجه اش، عدم رعایت اخلاقیات وی است، در این صورت در مورد شرط تنصیف وی معاف می شود ( یعنی در این صورت ملزم نیست نصف دارایی که از زمان عقد نکاح، تحصیل نموده است را به زوجه پرداخت نماید و قاضی دادگاه در این خصوص در رای خود وی را صرفا ملزم به پرداخت مهریه، نفقه و احتمالا اجرت المثل و احیانا نحله  می نماید .)
  • در چه صورتی مرد می تواند مهریه به همسرش ندهد؟
    قانون مدنی در چند حالت این وضع را پیش بینی کرده است : 1- ماده 1101، هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح، زن، مستحق نصف مهر است . 2- ماده 1098، در صورتی که عقد نکاح اعم از دائم یا منقطع باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن حق مهر ندارد و اگر مهریه را گرفته، شوهر می‌ تواند آن را ‌استرداد نماید. و شایان توجه است که در مقابل قانونگذاردر ماده 1085 قانون مدنی تصریح کرده است: زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود ( حق حبس) و حتی  قانون مدنی در ماده 1087 اشعار دارد: اگر در نکاح دائم، مهر، ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین میتوانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود. و یا حتی در صورتی که زوجین در خصوص مهریه و میزان و تعیین نوع آن، توافق نکرده باشند، قانونگذار در ماده 1100 قانون مدنی چنین تعیین تکلیف نموده است : در صورتی مهرالمسمی مجهول (1) باشد یا مالیت  نداشته باشد(2) یا ملک غیر باشد (3) در صورت اول و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.
  • حق حبس برای زوجه چیست ؟
    وکیل خانواده تهران چنین شرح میدهد که پاسخ این سوال در ماده 1085 قانون مدنی است که مشعر است : زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود .
  • اگر درعقد منقطع قبل از مواقعه زوج یا زوج فوت کند آیا در وضعیت مهریه زوجه تغییری ایجاد می شود؟
    پاسخ : ازدواج منقطع نکاحی است که همه ارکان عقد دائم را داراست و فرق آن با ازدواج دائم در مورد مدت و نفقه است همچنین مطابق ماده 1082 قانون مدنی که مشعر است : به مجرد عقد، زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. بنابراین از دیدگاه قانونگذار فرقی نمی کند که عقد دائم باشد یا منقطع. بنابراین مرگ هر یک از زوجی، موجب استقرار تمام می گردد .
  • جهات مشترک عقد دائم با عقد منقطع چیست؟
    عقد دائم و منقطع در پنج مورد مشترک هستند : 1-  محرمات نکاح  : فرقی در محرمات نکاح ( اعم از نسبی، سببی و رضاعی) میان عقد دائم و منقطع ندارد و تمام احکام نساء اعم از محرمات و محللات در نکاح منقطع نیز جاری است. 2- شرایط نکاح : هنگام عقد در هر دو، باید صیغه ازدواج جاری شود و زوجین و مهریه لازم است. 3- اذن ولی : به عقیده بسیاری از فقها اذن ولی در عقد باکره لازم است و از این جهت فرقی بین نکاح دائم و منقطع، وجود ندارد. 4- احکام فرزند : تمام احکام ولد نکاح دائم در ولد نکاح منقطع نیز وجود دارد لذا احکام میت، ارث فرزند، نفقه فرزند، حضانت و ولایت در عقد منقطع مانند عقد دائم است. 5- عده زن : در عقد منقطع مانند عقد دائم هنگام جدایی زن از مرد ، عده زن واجب است، البته عده عقد منقطع کوتاه تر و طبق دیدگاه مشهور فقها دو حیض کامل است ولی در عقد دائم، دو حیض کامل و یک لحظه از حیض سوم است، و عده زنی که حیض نمی شود، در عقد دائم سه ماه و در عقد منقطع 45 روز است .
  • جهات تفاوت عقد دائم با عقد منقطع چیست ؟
    این دو ازدواج در سه مورد با هم تفاوت دارند : 1- ذکر مدت : در عقد دائم مدت وجود ندارد اما در عقد منقطع ذکر مدت به اتفاق فقها لازم است البته بسیاری از فقها معتقدند: اگر در عقد منقطع مدت ذکر نشود، عقد تبدیل به عقد دائم می شود اما در حقوق موضوعه ایران ذکر مدت در عقد منقطع شرط لازم است : و در ماده 1075 قانون مدنی تصریح شده است نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد و ماده 1076 همین قانون مشعر است : مدت نکاح منقطع باید کاملا معین شود. 2- تفاوت دیگر در این دو نوع ازدواج بحث نقفه، ارث، یعنی زن در ازدواج منقطع نه حق نفقه از شوهر دارد و نه از همسرش ارث می برد. 3- از دیدگاه فقها تفاوت دیگر در این دو نوع ازدواج : خروج از منزل است یعنی اکثریت نظریات مشهور فقها : خروج از منزل و سفر، بدون اجازه زوج جایز نیست ولی در عقد منقطع چنین نیست البته در عصر کنونی بخصوص که قانون مدنی در مبحث حقوق خانواده این گونه مواردی را ذکر نکرده است.. عملا بانوان در عقد دائم هنگام خروج از منزل مادام از همسر خود اجازه نمی گیرند .
رتبه: 4.8 از 966 رأی