سقط جنین و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

سقط جنین و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 

سقط جنین در ایران

 از زبان وکیل خانواده: قبل از بحث راجع به سقط جنین شایسته است در این برهه در خصوص مبحث تشویق دولت نسبت به فرزند بیشتر، که این روزها از طریق رسانه ها و وسایل ارتباطات مجازی، مرتب شنیده می شود، پرداخته شود .

از نگاه حقوقی بحث تشویق ملت به بچه دارشدن توسط دولت را تنظیم خانواده می نامند.

و از نگاه بین المللی نیز تصمیم گیری نسبت به تعداد فرزندان و فاصله سنی بچه ها نیز، به معنای تنظیم خانواده است .

• در برخی از برهه های زمانی، دولت ها ملت را تشویق به بچه دار شدن بیشتر می نمایند و گاهی هم تشویق به فزند کمتر، و بدتر از آن برخی از کشورها در برهه ای تهدیداتی برای فرزند بیشتر، اعلام و یا حتی مجازاتی تعیین می نمایند. به عنوان مثال : کشور چین سابقا، به لحاظ جمعیت بسیارش، سعی می نمود که به منظور مانع شدن از افزایش جمعیت در سالیان قبل برای خانواده ای که بیش از یک فرزند داشت، مجازات در نظر گرفته بود ولی رفته رفته (در دهه های اخیر ) مجازت را در این خصوص حذف نمود و اعلام نمود که برای فرزند دوم هویت قانونی ثبت نمی نماید (البته در سال های کنونی اجازه فرزند دوم را داده است) .

• در برخی از کشورها به جهت اینکه جمعیتشان رو به کاهش است و جمعیت سالخوردگان از جمعیت جوانان بیشتر است، دولت شان درچنین شرایطی، ملت را تشویق به فرزند دار شدن بیشتر می کنند .

• در ایران در دهه های قبل بخصوص بعد از ملی شدن صنعت نفت که تغذیه مردم به جهت تغییر وسایل حمل و نقل و گسترش آن (تغییر
درشکه به ماشین های حمل و نقل مانند کامیون و غیره ..) و نیز گسترش بهداشت و برق و آب تصفیه و .. رفته رفته که جمعیت زیاد شد، دولت، خانواده ها را تشویق میکرد که فرزند کمتری داشته باشند و تا سال 1372 انواع وسایل جلوگیری بهداشتی تکثیر و ترویج می شد، ولی از سال 1388 محدودیت فرزند کمتر، برداشته شد ولی در سال های کنونی به جهت افت وضعیت اقتصادی، که خانواده ها تمایل به فرزند کمتر و حتی تک فرزندی دارند، دولت متوجه شد که رشد جمعیت ایران معکوس شده است و از سال 1391 با تصویب قانون حمایت خانواده، دولت ایران سعی دارد جمعیت سن جوانان را بیشتر ازسالخواردگان افزایش دهد…

و حتی برای رشد جمعیت، تدابیری قانونی وضع نموده است. به عنوان مثال: برای تشویق داشتن بچه بیشتر، مرخصی زایمان را 9 ماه برای بانوان اعلام نمود و برای شوهرانشان دو هفته مرخصی اجباری اعلام نمود و

♦ بالاخره در ایران در سال 13400 قانونی وضع شد بنام(( قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت))که این قانون 73 ماده و 81 تبصره دارد. برخی از مشوق های آن به شرح ذیل است:

تشریح مشوق های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

درماده 4 این قانون تشویقاتی مانند برای تولد فرزند سوم و بیشتر برای شهرها و روستا هایی که جمعیت شان کمتر از 000/500 نفر است یک قطعه زمین 200متری یا یک واحد مسکونی برای یکبار به زن یا شوهر بصورت اقساطی با 2 سال تنفس یا اقساطی 8 ساله اعطا می نماید.

یا مطابق ماده 5  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

در خصوص عوارض ساخت و ساز و هزینه انشعابات و هزینه های خدمات نظام مهندسی برای خانواده های دارای سه فرزند زیر 20 سال تا 50 درصد تخفیف دهد و برای خانواده های دارای 4 فرزند زیر 20 سال 70 درصد تخفیف دهد و یا برای هزینه پروانه و عوارض ساختمانی را برای خانواده هایی که حداقل دارای 3 فرزند زیر20 سال، تا 10 درصد تخفیف قائل است ( البته برای یک مرتبه)

یا مطابق بند الف ماده 9 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

بانک ها را مکلف کرد که برای خانواده ای که چندین فرزند دارد برای خرید و ساخت و جعاله تعمیرات مسکن، نسبت به دیگران (در ارائه تسهیلات مانند وام ) 25 درصد افزایش دهد و به ازای هر فرزند زیر 20 سال تسهیلات را تا 2 برابر از محل افزایش مبلغ سپرده بانکی وسقف مصوب آن، وام ارائه دهند.

و یا مطابق یکی از بندهای این ماده بانک های عامل بانک مرکزی برای ارائه وام قرض الحسنه بدون داشتن سپرده و بدون نیاز تا دو سال از زمان تاریخ تولد فرزندان و درخواست خانواده ها، مکلفند: برای ارائه تسهیلات به آن ها برای تولد فرزند اول 10 میلیون تومان و برای فرزند دوم 20 میلیون تومان و برای تولد فرزند سوم 30میلیون تومان و برای تولد فرزندچهارم 40 میلیون تومان و برای تولد فرزند پنجم و بالاتر 50 میلیون تومان ( البته با شش ماه دوره تنفس به ترتیب با دوره باز پرداخت سه تا هفت سال و أخذ یک ضامن معتبر و سفته تعیین میشود. ) اقدام نمایند.

و یا مطابق ماده 11 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت :

دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، مبلغ ده میلیون (۱۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تا سقف سالانه ده هزار میلیارد (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.

یا وفق ماده۱۲قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

 شرکتهای خودروساز داخلی مکلفند از زمان ابلاغ این قانون یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادر پس از تولد فرزند دوم به بعد در هر نوبت ثبت نام برای یک مرتبه تحویل دهند .

و یا مطابق با بند پ ماده 15 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت :

برای کلیه مستخدمین در دستگاههای مذکور در صدر ماده که صاحب فرزند سوم تا پنجم میشوند، معادل یکسال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال نمایند .

و چندین امتیاز دیگر ….که خوانندگان به منظور تشحیذ اذهان شان، شایسته است متن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را مطالعه نمایند .

سقط جنین و مجازاتهای آن
سقط جنین و مجازاتهای آن

مبحث دیگر راجع به سقط جنین


وکیل کیفری تهران درخصوص قوانین مرتبط با سقط جنین این چنین شرح میدهد:

 در مقررات قانونی ما دو نوع سقط جنین در نظر گرفته شده است:
1 – سقط جنین قانونی :

گاهی اوقات تشخیص داده می شود که برای مادر صلاح نیست با وجود بیماری صعب العلاج جنین در کالبدش ، زندگیش به خطر افتد که در این صورت متخصصین با کسب اجازه والدین جنین، اقدام به سقط جنین می نمایند مستند قانونی :
تبصره ماده 718 این قانون که مشعر است : هر گاه جنینی که بقای آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس مادر سقط شود دیه ثابت نمی شود و همچنین ذیل ماده 623 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 کتاب پنجم


2 – سقط جنین غیر قانونی که بر دو نوع است:

الف: غیر عمدی مانند سقط جنین بانوی حامله بر اثر بی مبادلاتی و بی احتیاطی که راننده ای مرتکب آن می شود که اگر جنین بیش از 4ماه باشد و پسر هم باشد مرتکب ،باید به مادر و در صورت فوت مادر به بقیه وراث یک دیه کامل پرداخت نماید.

ب: سقط جنینی عمدی : که در این خصوص درقانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و قانونگذار برای مباشر و شریک و معاون مرتکب این فعل مجرمانه، مجازات در نظر گرفته است ( البته برای مرتکب آن قصاص پیش بینی نشده است اما مرتکب محکوم به پرداخت دیه می شود )

دیه انواع سقط جنین

  1. اگر جنین، فقط نطفه ای در رحم مادر باشد مرتکب آن محکوم به پرداخت 2 درصد دیه کامل است
  2. اگر جنین، بصورت خونه بسته در رحم مادر باشد مرتکب آن محکوم به پرداخت 4 درصد دیه کامل است
  3. اگر جنین، مضغه باشد یعنی بصورت توده گوشتی باشد مرتکب آن محکوم به پرداخت 6 درصد دیه کامل است
  4. اگر جنین، عظام باشد یعنی جنین بصورت استخوان بدون گوشت باشد مرتکب آن محکوم به پرداخت 8 درصد دیه کامل است
  5. اگر جنین، بصورتی باشد که استخوان بندیش کامل شده اما هنوز دارای روح نیست مرتکب آن محکوم به پرداخت ده درصد دیه کامل است
  6. دیه جنین پسر که دارای روح است یک دیه کامل است 
  7. دیه جنین دخترکه دارای روح است یک دوم دیه کامل است
  8. دیه جنین مشتبه ( یعنی آلت تناسلی آن نشان ندهد که دختر است یا پسر پسر که دارای روح هم است دو سوم دیه کامل است.( ماده 716 قانون مجازات اسلامی و ماده 717 قانون مجازات اسلامی و ماده 718 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 )

– اگر عضوی از جنینی که بر اثر صدمه ای از بین رود یا ناقص شود مرتکب آن باید دیه ان عضو را بپردازد .(ماده720 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 )

مجازات های جرم سقط جنین

اگر مرتکب عمدا و آگاهانه با ضرب یا با آزار مرتکب سقط جنین مادری شود : علاوه بر پرداخت دیه از 6 ماه تا یک سال و نیم حبس محکوم می شود ( ماده 622 کتاب پنجم قانون مجازات مصوب 1392 )

جرم معاون جرم سقط جنین : 3 نا 6 ماه حبس و اگر عمدا زن بارداری را راهنمایی کرده باشد (که فلان ادویه و فعل را انجام بده تا جنینی سقط شود ) مجازات وی نیز 1/5 تا 3 ماه حبس است مطابق ماده 623 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 )

اگر پزشک یا قابله یا زائو یا دارو فروش، وسایل سقط جنین را فراهم نماین و یا شخصا سقط جنین را انجام دهند محکوم به 2 سال تا پنج سال حبس می شوند (ماده 624 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 )

 

رتبه: 4.8 از 966 رأی