اسکیمینگ کلاهبرداری به سبک جدید و روش مقابله با آن

اسکیمینگ کلاهبرداری به سبک جدید و روش مقابله با آن

 

آشنایی با روش کلاهبرداری اسکیمینگ و روش‌های مقابله با آن

این نوع کلاهبرداری که در اصطلاح بانکی Card Skimming گفته می‌شود به شیوه کپی‌برداری غیرقانونی از اطلاعات کارت‌ بانکی افراد است. کلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات کارت فرد مورد نظر با استفاده از روش خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی که در پشت کارتهای ‌بانکی قرار دارد، اقدام به تهیه کپی از کارت‌ بانکی می‌نمایند. مجرم این اطلاعات را هنگام مراجعه کاربر به دستگاه های خودپرداز بدون اینکه فرد متوجه شود به راحتی از او سرقت می‌کند. در حال حاضر بسیاری از اشخاص با استفاده از کارت‌های عابربانک اقدام به برداشت از حساب خود و خرید از مراکز خرید می‌کنند. فراوانی این نحوه پرداخت باعث شده تا تعدادی از افراد سودجو با ابداع روش‌های نو و متقلابانه اقدام به سرقت پولهای دیگران کنند که یکی از شایع‌ترین این روش‌ها، کلاهبرداری به وسیله دستگاه‌های کارت‌خوان به ویژه دستگاه‌های کارت‌خوان سیار است. مجرمان فوق، قطعه‌ای سخت‌افزاری را که اسکیمر نامیده می‌شود بر روی دستگاه‌ها نصب می‌کنند و متعاقب آن، اقدام به کپی‌برداری از روی اطلاعاتی که به روی کارت‌های عابر بانک افراد است، می‌کنند که به این نحوه سرقت اسکیمینگ می گویند.

 

مجازات کلاهبرداری به روش اسکیمینگ مطابق با حقوق جزایی

اسکیمینگ یک نوع کلاهبرداری حرفه‌ای است که کلاهبردارانی که علم و آشنایی به کامپیوتر دارند می‌توانند به آن اقدام کنند. واژه «اسکیمینگ» یا کلاهبرداری‌های اسکیمری به معنی کپی‌برداری از کارت‌های اعتباری و برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی است که بیشترین آمار را در رده جرایم سایبری دارند.

قانونگذار در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای به مجازات مرتکبان این نوع جرایم پرداخته که رد مال به صاحب آن یا حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات است. بر اساس این ماده واحده – ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای:

هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

کلاهبرداران در این نوع جرایم برخلاف کلاهبرداری به روش‌های سنتی از روش‌های متقلبانه برای فریب و اغفال اشخاص استفاده نمی‌کنند، بلکه از روش‌های فنی استفاده می‌کنند و در واقع اقدام به فریب سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی می‌کنند و به دنبال آن، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب اشخاص می‌کنند.

احتیاط در هنگام استفاده از دستگاه‌های سیار

دستگاه‌های کارت‌خوان سیار نسل جدیدی از دستگاه‌های کارت‌خوان هستند که از طریق خدمات سامانه تلفنی همراه به شبکه‌های بانکی متصل می‌شوند و تمامی تراکنش‌های بانکی را توسط شبکه تلفن همراه و استفاده از سرویس‌های GMS  و GPRS انجام می‌دهند. استفاده‌کنندگان کارت‌های عابر بانک باید هنگام استفاده جوانب احتیاط را در نظر بگیرند:

  • دارندگان کارت‌های بانکی در حفظ رمز کارت‌ بانکی باید دقت کرده و به هیچ عنوان رمز کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و به هیچ عنوان رمز بانکی خود را به فروشنده اعلام نکنند.
  • یکی از راه‌های پیشگیری از این نوع جرایم، تغییر رمز به شکل ماهیانه و یا به صورت دوره‌ای است که می‌تواند در جلوگیری از اجرایی شدن این نوع هدفهای کلاهبردارانه موثر باشد.
  • اشخاص بایستی در زمان خرید از فروشندگانی که دستگاه کارت‌خوان و یا سیار دارند، نهایت دقت را داشته باشند که قطعاتی اضافه نداشته باشد و یا چسب خورده و شکسته نباشد.
  • دارندگان کارت‌های عابربانک باید در هنگام استفاده، شخصا خود اقدام به انجام عملیات پرداخت نمایند و رمز عبور کارت‌های عابر بانک را جهت جلوگیری از سوء‌استفاده خود وارد کنند.
  • دارندگان کارت‌های عابربانک، اطلاعات موجود بر روی کارت‌های عابر بانک، ccv2، تاریخ انقضا و رمزهای اول و دوم خود را حفظ کرده و به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار ندهند و رسیدهای بانکی خود را از بین ببرند.

 

نقل از: وکلای مجرب تهران، وکلای موسسه حقوقی شفائی، جمعی از وکلای برتر تهران با داشتن 18 سال سابقه در رسیدگی و دفاع از پرونده های کیفری و حقوقی استان تهران،  وکیل کیفری خوب، وکیل کلاهبرداری در تهران، وکیل خیانت در امانت در تهران، وکیل قتل تهران

رتبه: 4.8 از 966 رأی