نرخ دیه در سال 94

نرخ دیه در سال 94

پیرو بخشنامه آیت الله آملی لاریجانی به کلیه واحدهای قضائی نرخ دیه در سال 94 به شرح ذیل می باشد.

در اجرای ماده 549 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 قیمت دیه کامل در ماه های غیر حرام از اول سال 1394 یکصدو شصت و پنج میلیون تومان می باشد و در ماه های حرام (مانند ذی القعده ،ذی الحجه، محرم، رجب)یک سوم دیه کامل اضافه می شود.

فلسفه ماه های حرام از منظر مکتب اسلام

وفق آیه 36 سوره توبه در قرآن کریم که به حرمت بعضی از ماه ها اشاره شده، بحثی از حکمت آن نیامده اما بر طبق برخی از روایات حرمت ماه های حرام به زمان حضرت ابراهیم برمی گردد و از برخی روایات برگرفته شده که سرآغاز ماه های حرام،آغاز آفرینش آسمان و زمین است و حتی از امام باقر روایتی را بیان کرده اند، به احترام خانه کعبه خدا حرمت ماه های حرام را در کتاب خود، همان روزی نهاده که آسمان و زمین را آفریده است).

و از جمله فواید آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود(در زمان صدر اسلام)

1-پایان دادن جنگها 2-دعوت به صلح و و آرامش 3-امکان انجام مناسک 4-تجارت

به عبارت دیگر در هنگام جنگ در آن زمان آتش بس تلقی می شد.

متن و ترجمه آیه 36 سوره توبه قرآن:  که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَبِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالأَْرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ ذَ لِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنفُسَکُمْ وَقَتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَآفَّهً کَمَا یُقَتِلُونَکُمْ کَآفَّهً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ

شمار ماه ها به نزد خداوند، در کتاب الهی از روزی که آسمانها و زمین را آفریده 12 است، چهار ماه از آن حرام است. دین درست این است پس در آن (چهار ماه) بر خویشتن ستم می کنید و با مشرکان به هنگام نبرد دسته جمعی پی کار کنید همانگونه که آنها دسته جمعی با شما پیکار می کنند و بدانید خدایا پرهیز کاران است.

هموطن گرامی چنانچه گرفتار حادثه ومجبور به پرداخت دیه شده اید و یا در موقعیتی قرار دارید که می خواهید دیه دریافت نمایید، توصیه می کنیم با وکیلی که مسلط به قوانین وصول دیات است ( وکیل دیه ) و تجربه خوبی در وکالت پرونده های مخصوص دیه دارد، صلاح و مشورت کنید تا جلوی ضررهای محتمل و پیش بینی نشده را بگیرید.

رتبه: 4.8 از 966 رأی