نحوه استفاده از قسمتهای مشاعی آپارتمان

نحوه استفاده از حیاط مشاعی آپارتمان برای مالکینی که امکان دسترسی به آن بخش را ندارند…

سوال : چنانچه به لحاظ نحوه احداث ساختمان و کیفیت استقرار آپارتمان ها امکان استفاده از زیر زمین و سرویس بهداشتی و حیاط مشاعی برای مالکین طبقات فوقانی وجود نداشته باشد، نحوه استفاده از آنها به چه ترتیبی است و آیا ادعای تصرف عدوانی و ممانعت از حق از ناحیه مالک یا مالکین طبقات فوقانی در مورد مشاعاتی که امکان دسترسی به آن را ندارند برای دادگاه قابل استماع است؟

بنا به نظریه مشورتی اداره کل  حقوقی قوه قضائیه ( شماده 6327/7 مورخ 21/9/1386)  که بیان می دارد :
اولا : هرچند حق استفاده برای تمام مالکین طبقات یک ساختمان از قسمتهای مشاعی از جمله حیاط و تراس و بالکن و زیر زمین و غیره همواره وجود دارد، ولی این حق زمانی قابلیت اعمال را دارد که امکان دسترسی به قسمتهای مشاعی برای مالکین مذکور مقدور باشد در غیر این صورت استفاده از این حق متعسر می شود .

ثانیا : حق استفاده انحصاری از حیاط مشاعی و تراس و بالکن خصوصیت ویژه ه ای ندارد علت عدم استفاده مالکین طبقات فوقانی از قسمتهای مشاعی نیز چنین وضعیتی را داشته باشد. نحوه استفاده از آنها به هممین ترتیب خواهد بود .

ثالثا:  ادعای تصرف عدوانی و ممانعت از حق از ناحیه مالک یا مالکین طبقات فوقانی در مورد حیاط مشاعی که خود امکان دسترسی به آن را ندارد نسبت به مالکی که منحصرا دسترسی به حیاط مذکور را دارد مصداق نخواهد داشت، زیرا عدم استفاده مالک یا مالکین مذکور از حیاط مشاعی مستند به فعل مالک طبقه اول نیست، بلکه این امر به لحاظ نحوه احداث ساختمان و کیفیت استقرار آپارتمانها است که موارد مشابه فراوان دارد و مالک طبقه اول نقشی در جلوگیری از استفاده مالکین دیگراز حیاط مشاعی ندارد تا مرتکب جرمی شده باشد در چنین وضعیتی تصور وقوع عمل مجرمانه معنی ندارد .

✅ نظریه مشورتى شماره ۶۳۲۷/۷ – ۱۳۸۶/۹/۲۱

✅ ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها

نقل از: وکیل تصرف عدوانیگروه وکلای شمس، وکلای پایه یک دادگستری تهران و بهترین وکلای ملکی تهران

رتبه: 4.8 از 966 رأی