طرح شکایت از دستور اجرای اسناد رسمی

طرح شکایت از دستور اجرای اسناد رسمی

چگونگی طرح شکایت از دستور اجرای اسناد رسمی

شکایت کیفری نسبت به سند موضوع اجراییه

در این گونه شکایات کیفری و برای طرح شکایت از دستور اجرای اسناد رسمی شاکی مدعی است که سند جعل شده یا از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت و مانند اینها تحصیل شده است. مرجع رسیدگی به این قبیل شکایات دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم است که البته چنین شکایتی مانع از عملیات اجرایی نیست مگر پس از این که بازپرس یا دادیار قرار مجرمیت متهم را صادر و دادستان هم با آن موافقت کرده باشد.

شکایت حقوقی نسبت به دستور اجرای اسناد رسمی

وفق ماده یک قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر رسمی مصوب 1322 که به این عبارت است:

هرکس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته، یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجرای سند رسمی داشته باشد می تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوا نماید.

و برابر ماده 2 همان قانون، مرجع رسیدگی به دعاوی ناشی از دستور اجرای اسناد رسمی دادگاه صلاحیتدار محلی است که در حوزه آن دستور اجرا داده شده است.

در این ماده چند نکته بیان شده است:

1- هر کس یعنی هر بدهکاری یا متعهدی که اجراییه به طرفیت او صادر گردیده است در موارد زیر می تواند با تقدیم دادخواست اقامه دعوا نماید:

اولا- مدعی باشد که دستور اجرای سند مخالف مدلول سند است.

ثانیا- مدعی باشد که دستور اجرای سند مخالف قانون است.

ثالثا- به جهت دیگری از قبیل مجعول بودن سند یا تادیه وجه آن یا مشروط بودن سند به حصول شرطی که حاصل نشده است، شکایت داشته باشد.

2- این شکایت باید به صورت دادخواست و طرح دعوای حقوقی باشد و مرجع رسیدگی به آن دادگاه صلاحیتدار (دادگاه عمومی – حقوقی) محلی است که در حوزه آن دادگاه دستور اجرای سند داده شده است. یعنی دفترخانه یا اداره ثبت صادر کننده اجراییه در حوزه آن واقع است.

این شکایت هم مطابق ماده 4 قانون یاد شده، مانع از اجرای عملیات اجرایی نیست مگر در صورتی که دادگاه حکم به بطلان دستور اجرا بدهد یا قرار توقیف عملیات اجرایی را صادر نماید.

برای صدور قرار توقیف عملیات اجرایی تقاضای دستور موقت از دادگاه توسط ذی حق لازم است.

 مزیتهای همکاری با وکیل ملکی و وکلای مجرب در این موسسه حقوقی :

  • سالها تجربه در قبول وکالت پرونده های امور ملکی، تصرف عدوانی، انتقال سرقفلی، افراز املاک مشاع، خلع ید، تغییر کاربری و … و آمار رضایت بخش موفقیت بودن نتایج حاصله از دید موکلین محترم
  • تسلط وکلای مجرب در این مرکزبه تمامی قوانین و مقررات دعاوی ملکی و نیز کلیه تغییرات جدید در قوانین که اخیرا از سوی قانونگذار وضع شده است
  • تحقیق، پژوهش و بررسی حرفه ای پرونده  توسط تیم مجرب وکلای شمس و ارائه بهترین راه کارهای موثر و طراحی بهترین مسیر رسیدگی به پرونده های امور ملکی بر اساس تفکر و کار تیمی

 

 ♥ برای کسب مشاوره تخصصی و ارتباط با وکیل دعاوی ملکی در این مرکز با شماره های زیر در ساعات اداری (10 صبح تا 8 شب به وقت ایران) تماس حاصل فرمایید:

⇐ 021-22924799 –  (10 صبح تا 8 شب به وقت ایران)

⇐ 09121997102 –  (10 صبح تا 8 شب) | شماره همراه و واتس اپ

 

» مطلب چگونگی طرح شکایت از دستور اجرای اسناد رسمی گردآوری شده توسط: وکلای موسسه حقوقی شفائی با دارا بودن بیش از 19 سال تجربه در بررسی، رسیدگی و دفاع از پرونده های دعاوی ملکی در استان تهران | بهترین وکیل دعاوی ملکی در تهران | وکیل دعاوی سرقفلی | وکیل تنظیم قرارداد | وکیل خیانت در امانت | وکیل تصرف عدوانی در تهران | وکیل برای کلاهبرداری در تهران

رتبه: 4.8 از 966 رأی