بدرود با پدر علم حقوق

بدرود با پدر علم حقوق

بدرود با پدر علم حقوق ( دکتر امیر ناصر کاتوزیان ) خاموش شدن این شمع نورانی قلبمان را شکست.

تسلیت به تمامی همکاران و حقوقدانان گرامی

دکتر امیرناصر کاتوزیان، پدر علم حقوق ایران که وی یکی از نویسندگان پیش‌نویسان قانون اساسی کشورمان بود در 11 شهریور 1393، چشم از جهان فرو بست.

دکتر ناصر کاتوزیان، یکی از چهره های برجسته وصاحب سبک ونظر در علم حقوق ایران، در سال ۱۳۱۰ (ش) در خانواده ای اهل علم و هنر در تهران به دنیا آمد.
دوره تحصیلات ابتدائی را در مدرسه اقبال و دوره متوسطه را در دبیرستان علمیه و با رتبه اول و کسب نشان درجه دو علمی به پایان رساند. در سال ۱۳۲۸(ش) وارد دانشکده حقوق دانشکاه تهران شد و در سال ۱۳۳۱ (ش) لیسانس (رتبه اول) و در سال ۱۳۳۶ (ش) فوق لیسانس و در سال ۱۳۳۸ (ش) با ارائه پایان نامه ” وصیت در حقوق مدنی ایران ” دکترای حقوق خصوصی را دریافت کرد.


دکتر کاتوزیان از سال ۱۳۳۲ (ش) به کادر قضائی دادگستری پیوست و تا سال ۱۳۴۴(َش) در محاکم حقوقی تهران فعالیت قضائی داشت. در همین سال از خدمت قضائی کناره گیری کرد وبه عضویت هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران درآمد وپس از آن به تدریس حقوق خصوصی به ویژه حقوق مدنی در دوره های تحصیلات تکمیلی وعالی حقوق مشغول شد، ایشان در سالهای ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ ریاست دانشکده حقوق را برعهده داشت چندی از آثار تالیفی وتحقیقی دکتر کاتوزیان که بارها تجدید چاپ شده است، عبارتند از :

– قانون مدنی در نظم کنونی حقوق مدنی در وصیت وقایع حقوقی تاریخ تحولات حقوقی خصوصی مقدمه علم حقوق حقوق خانواده دو جلدی حقوق مدنی عقود معین 6 جلدی  اعتبار قضیه محکوم بها به ضمیمه مبانی قاعده در حقوق اسلام حقوق مدنی ضمان قهری و مسئولیت مدنی حقوق مدنی ارث و وصیت نظریه عمومی ایقاع معین فواعد عمومی قراردادها – کلیات حقوق خصوصی حقوق انتقالی تعارض قوانین مقدمه تحقیق در رشته ها حقوق خصوصی و فلسفه آن حقوق مدنی معاملات فضولی، عقود تملیکی، معاوضه، اجاره و رهن دوره مقدماتی حقوق مدنی ایران با وقایع حقوق حقوق مدنی مشارکتها صلح وعطای آن دوره مقدماتی حقوق مدنی ایران (اعمال حقوقی قرارداد ایقاعجلد دوم مسئولیت مدنی گامی به سوی عدالت توجیه ونقد رویه قضایی مجموعه مقالات گذری بر انقلاب حقوق مدنی عقود اذنی و ثیقه های دینکلیات حقوق خصوصی (مقدمه تحقیق در رشته حقوق خصوصی و فلسفه آن و) کلیات حقوق)
ومقالات بی شمار حقوقی که در نشریات مختلف قبل وبعد از انقلاب به چاپ رسیده است.

رتبه: 4.8 از 966 رأی