نوآوری جدید برای مانع شدن جعل اسناد هویتی

نوآوری جدید برای مانع شدن جعل اسناد هویتی

FORBEDEN FORGE  | توقف در فرایند جعل اسناد هویتی

اخیرا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان ثبت احوال فرایندی ایجاد نموده است که اثر انگشت متقاضی ثبت سند با اثر انگشت اش تطبیق داده شود .

به عبارت بهتر سازمان ثبت اسناد سرویسی ایجاد کرده است که اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی ( محضر) با اثر انگشت ثبت شده درکارت هوشمند ملی تطبیق داده می شود، زیرا سابق بر این که این تدابیر نبود بسیار افرادی بودند که به کذب مدعی بودند؛ اسنادی به نام آنها تنظیم شده در حالیکه آنها در دفاتر اسناد حضور نداشتند و شخص دیگری به جای آنها اثرانگشت و امضا زده است .

مراحل کار بدینگونه است که در سامانه ثبت الکترونیک اسناد در هنگام تنظیم سند، پس از مراحل اخذ شناسه یکتا در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و پرداخت‌ هزینه‌ها و چاپ نسخه پشتیبان، بر روی دکمه اخذ اثر انگشت اصحاب سند در سربرگ “تأیید سند” کلیک می‌شود (مانند تطبیق اثر انگشت در بانک ها) اثرانگشت از دستگاه مربوطه که کارت هوشمند ملی در آن قرار می‌گیرد، اخذ می‌شود. دراین مرحله لازم است که پین شناسایی کارت هوشمند ملی در پنجره مربوطه وارد شود.

درصورت تطبیق اثرانگشت با کارت هوشمند ملی، تصویر شخص به همراه توضیحات مربوطه به تصدیق هویت به سردفتر نمایش داده می‌شود.

و تاکید می شود برای انجام تنظیم سند حتما داشتن کارت ملی هوشمند لازم است و علاوه بر عامل بازدارنده بودن از افعال جعل اسناد این فرایند (از این به بعد امکان اینکه کسی در دفاتر حضور پیدا کند و به جای دیگری امضا بزند، وجود ندارد.) و از سوی دیگر، اگر کسی بخواهد با جعل اسناد هویتی ، به نام دیگری سند تنظیم کند، اقدام مجرمانه او مشخص می‌شود و از این اقدام جلوگیری خواهد شد. (روش جدید جلوگیری از جعل اسناد هویتی)

 

نقل از: سارا همای رضوی، مدیر و بهینه ساز وبسایت، کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار و جمعی از برترین وکلای تهران، وکیل خوب کیفری استان تهران، وکیل برای جعل اسناد، وکیل خیانت در امانت

 

رتبه: 4.8 از 966 رأی