ارث نوزاد

آیا میدانید نوزاد به محض متولد شدن فقط یک گریه کند و بمیرد به او ارث تعلق میگیرد ؟

قانون مدنی در ماده ۸۷۵ چنین گفته است ” شرط وراثت زنده بودن در حین فوت مورث است و اگر حملی باشد، در صورتی ارث میبرد که نطفه او حین الموت منعقد بوده و زنده هم متولد بوده و زنده هم متولد شود، اگر چه فورا پس از مرگ بمیرد ” .

برای ارث بری جنین و اینکه جنین از اموال متوفی ارث برد، وجود دو شرط ضروری می باشد:

  • نطفه‌ جنین در زمان فوت مورث منعقد بوده باشد:

به این دلیل که اگر تاریخ انعقاد نطفه، پس از مرگ مورّث باشد، می‌توان گفت جنین در زمان مرگ وی، موجود نبوده است. با استناد به ماده‌ ۸۷۷ قانون مدنی، در صورتی که در مورد وجود این شرط‌، بین ورثه اختلافی پیدا شود ارث بردن جنین مشروط بر این است که فاصله‌ زمانی بین مرگ مورّث و تولد نوزاد بیش از ۱۰ ماه نباشد. قانونگذار این امارات را در مواد ۱۱۵۸ و ۱۱۵۹ قانون مدنی ذکر کرده است.

  • جنین زنده متولد شود، اگرچه فوراً پس از تولد بمیرد:

با استناد به ماده‌ ۸۷۶ قانون مدنی، اگر در هنگام به‌ دنیا آمدن نوزاد، در زنده متولد شدن آن شک شود، یعنی ندانیم که جنین، مرده به‌ دنیا آمده یا اینکه زنده به دنیا آمده است  و لحظه‌ای بعد، مرده است و دلیلی هم برای اثبات این امر وجود نداشته باشد، مسأله ارث بری جنین منتفی خواهد بود.

لازم به ذکر است که، گریه و حرکت کردن جنین در زمان ولادت، از نشانه‌های ظاهری حیات او است، اما اظهارنظر نهایی در این مورد، بر عهده‌ پزشک وکارشناس می باشد.

⇐ همانطور که مستحضر هستید مسائل مربوط به دعاوی ترکه (ارث و میراث) از ظرافت و حساسیت های بالایی برخوردار است و هر گونه سهل انگاری یا عدم آگاهی از قوانین مربوط به امور حسبی، می تواند باعث عدم حصول نتیجه مطلوب شود، لذا توصیه می کنیم در چنین وضعیتی، از اطلاعات و تجارب خوب وکیل ارث و میراث در تهران بهره مند شوید.

ارث نوزاد ، گردآوری کننده: سایت وکیل دادگستری ،  موسسه حقوقی اعظم شفائی | از مجرب ترین وکلای امور حسبی در تهران | وکیل ارث تهران ، بهترین وکیل سعادت آباد

رتبه: 4.8 از 966 رأی