اجازه خروج زن از کشور با اذن دادستان

اجازه خروج زن از کشور با اذن دادستان

شرایط اجازه خروج زن از کشور به کمک قانون چگونه است..؟

ممکن است در موارد اضطراری، زن قصد خروج از کشور را داشته باشد ولی شوهر با قدرت قانونی خود در عدم اجازه کتبی، از خروج زن ممانعت بعمل آورده و اجاره خروج به او ندهد. (اجازه خروج زن از کشور)

دلایلی همچون اقامت اکثریت خانواده زن در خارج از کشور، یا لزوم دیدار با پدر و مادر وی که در خارج از ایران اقامت دارند و یا لزوم مراجعه به مراکز درمانی خارجی که به توصیه پزشکان برای درمان وی یا فرزند و یا اعضا درجه یک خانواده او ضرورت دارد و یا انجام پاره ای از امور اداری یا تجاری بازرگانی، ممکن است انجام سفر خارجی را برای زن شوهر دار ایجاب نماید و زن قصد خروج از کشور را داشته باشد،

باید بررسی نمود آیا اختیار شوهر در صدور اجازه خروج زن از کشور مطلق خواهد بود..؟

باید پذیرفت اختیار مطلق شوهر با حقوق قانونی، شرعی و اجتماعی زوجه در تضاد است. به همین جهت در صورتیکه زوج از اختیارات قانونی بر ضرر مصالح زوجه عمل نماید اصل چهلم قانون اساسی این اختیار با بصورت ضمنی و تلویحی از شوهر ستانده و او را محدود نموده است..

هیچ کس نمی تواند اعمل حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد

در این گونه موارد، زن می تواند با ارائه مدارک مثبته و مستندات به دادستان مراجعه نماید. دادستان بعنوان نماینده جامعه می تواند از اختیارات خود استفاده نموده و به قائم مقامی شوهر، در صورتی که مسافرت زن را ضروری تشخیص دهد اذن خروج را برای وی صادر نماید.

دادستان به منظور رفع بلاتکلیفی زن می بایست حداکثر ظرف سه روز از تاریخ درخواست زوجه، نظر خود را به مرجع صادر کننده گذرنامه اعلام نماید. البته ممکن است دادستان اضطرار زن و ضرورت مسافرت وی را تشخیص ندهد و نظری برخلاف آن داشته باشد ولی به هر شکل، نظر خود را بر قبول یا رد درخواست زوجه باید حداکثر سه روز اعلام نماید.

با پیش بینی قانون گذار در ذیل بند 3 ماده 18 قانون گذرنامه، زوجه می بایست درخواست خود را به دادستان محل صدور گذرنامه ارائه نماید. با توجه به اینکه مراجع صدور گذرنامه در مراکز هر استان و شهرهای بزرگ قرار دارند زوجه به دادستان شهر محل خود و یا به مرکز شهرستان یا مرکز استان حسب مورد مراجعه خواهد نمود.

 

نقل از: وکلای برتر تهران در موسسه حقوقی شفائی، جمعی از بهترین وکلای تهران و قضات سابق دادگستری با 18 سال سابقه در رسیدگی و دفاع پرونده های حقوقی و کیفری استان تهران | بهترین وکیل خانواده تهران، وکیل طلاق توافقی|وکیل متخصص در ارث | وکیل برای سرقفلی | وکیل متخصص در امور قراردادها

رتبه: 4.8 از 966 رأی